Korábban már írtunk egy cikkünkben a Forma 1-es autóknál tesztelt szélvédőről és Halo-ról. Végül ez utóbbi alkalmazása lett elfogadott a versenyeken.
A Formula 1 világában a versenyzők biztonsága elsődleges fontosságú. Jules Bianchi 2014-es japán Nagydíjbeli balesete után bevezetésre került egy új biztonsági eszköz, a „Halo” vagy magyarul gyakran emlegetik „Glória”-ént is,
hogy javítsa a versenyzők biztonságát. Míg az első reakciók vegyesek voltak, az eszközzel kapcsolatos kritikák mára lecsendesedtek.
Ez azért van, mert a Halo az elmúlt néhány szezon során többször is bebizonyította életmentő képességét. Charles Leclerc esete Spa-ban 2018-ban,
Romain Grosjean lángoló ütközése Bahreinben 2020-ban, és a legutóbbi, Guanyu Zhou autója, amely felfordult a 2021-es Silverstone-i versenyen.
Sok versenyző súlyos baleseteket szenvedett, és kisebb sérülésekkel megúszta a Halonak köszönhetően.
A Halo tervezésekor azt vették figyelembe, hogy 15-szörös statikus terhelést és egy 20 kg súlyú kerék 225 km/h sebességgel való becsapódását kell kibírnia.
Ez a cikk a Halo tervezése, gyártása és tesztelése mögötti mérnöki hátteret tárgyalja.
Mi is az a Halo?
A Halo egy háromágú, cső alakú titánium szerkezet, amely körbeveszi a Forma 1-es autó pilótafülkéjét. Az ütközésekkor az ütközési erőket elnyeli vagy eltereli.
Az FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) már 2011-ben elkezdett vizsgálni különböző elülső védelmi eszközöket.
A szabályozó testület olyan lehetőségeket vizsgált, mint a teljes kabinok és a rollover-szerű szerkezetek.
A tervezések során három potenciális megoldás jelent meg:
A Halo
A Shield – egy Opticor műanyagból készült szélvédő
Az Aeroscreen – a Halo és a Shield kombinációja
Annak érdekében, hogy megállapítsák ezeknek az eszközöknek az hatékonyságát, az FIA szigorú biztonsági tesztprogramokat fejlesztett ki,
amelyek magukban foglalták a jelentős függőleges, első és oldalsó terheléseket öt másodpercig. A Halo volt az egyetlen eszköz, amely átment ezeken a teszteken.
Az FIA szintén megvizsgálta a múltbeli baleseteket, és mindegyiket a Haloval szimulálta annak érdekében, hogy felmérje annak potenciális hatását a versenyző biztonságára.
A 21 eset tanulmányozása azt mutatta, hogy 19 esetben a Halo csökkentette volna a versenyző sérüléseinek súlyosságát.
Miből készül a Halo?
Ellentétben a közhiedelemmel, a Halo nem teljesen szénből készült. Ehelyett egy titánium ötvözetből, az 6AL4V nevű Grade 5-ös anyagból készül,
amely repülési ipari minőségű anyag. Ez lehetővé teszi, hogy a háromágú titánium szerkezet mindössze 7 kg súlyú legyen, és mégis elbírja két afrikai elefánt súlyát.
A Halo három fő elemből áll:
Az elülső központi rész
Két csőrész, amelyek össze vannak hegesztve
Hátsó rögzítők
Milyen biztonsági teszteket kell teljesítenie a Halonak?
Minden Halo tervezésnek alá kell vetnie a szigorú biztonsági teszteket, amelyeket az FIA szabályzatai előírnak, hogy a FIA által „jóváhagyott” legyen.
Ehhez a Halót tesztelik a Cranfield Impact Centre-ben (CIC), ami a világon az egyetlen létesítmény, amely jóváhagyott a Halo ütközési tesztjeire.
A Halo tesztelése két statikus tesztből áll. Az első teszt során a terhelés 22,5 fokos szögben felülről érkezik, és ez a könnyebb teszt.
A nehezebb az, amikor a terhelés oldalról érkezik. Mindkét teszt eléri a 125 kN-t, majd a terhelés leáll, tehát csak a szabályozásban meghatározott kötelező terhelést vizsgálják.
Miután a tesztek sikeresek, a szerkezet szilárdsága egyedülállóan biztonságosnak bizonyul. Azonban a Halo újra tesztelésre kerül a váz homologizációja során.
Kiket mentett meg a Halo?
Azóta hogy 2018-ban bevezették az F1-be a Halót, az egyik legfontosabb részévé vált a legtöbb egyszemélyes motorsport-kategóriának, ideértve a Formula E-t, az F2-t, az F3-at,
az Euroformula Open-t és a Super Formula-t is. Széles körű elfogadásával ez a forradalmi biztonsági eszköz sok életet mentett meg, és megakadályozta a versenyzők súlyos sérüléseit.
A Halo hatékonyságát számos baleset bizonyította. Az első jelentős eset a 2018-as Belgiumi Nagydíj során történt, amikor Fernando Alonso autója átrepült Charles Leclerc pilótafülkéjén.
A Halo védelmet nyújtott Leclercnek, és a következő elemzések szerint akár 56 kN terhelést is elviselt, bemutatva képességét hogy képes extrém erőknek ellenállni és komolyabb sérülések megelőzésére.
A 2020-as Belgiumi Nagydíj nyitó körében több autót érintő hatalmas baleset történt a Spa-Francorchamps pályán. Giovinazzi autója nekiütközött Russell autójának hátuljának, ami miatt az levegőbe emelkedett és felborult.
Russell autójának Halója elterelte Giovinazzi autójának ütközését, megakadályozva, hogy közvetlenül Russell fejét érje az ütés.
A Halo figyelemre méltó életmentő képességeit jól mutatta Romain Grosjean rémisztő balesete a 2020-as Bahreini Nagydíjon. Amikor autója magas sebességgel ütközött egy korlátnak, kettévált és azonnal lángra kapott.
Csodával határos módon a Halo elterelte a korlátot és védőzónát hozott létre Grosjean feje körül, lehetővé téve számára hogy viszonylag könnyű sérülésekkel megússza a balesetet.
Ez az esemény határozottan bizonyította a Halo képességét arra, hogy a legveszélyesebb körülmények között is képes megvédeni a versenyzőket.