FIGYELEM, költözünk!
2025.11.24-től új telephelyen várjuk Önöket. Címünk: 2120 Dunakeszi, Berek u. 17.
Korábbi telephelyünk a 1044. Bp. Garam u. 3 címen egyidejűleg megszűnik.

1044. Budapest, Garam u. 3.

Tel: +36 30 22 32 302 +36 30 96 86 518 +36 20 23 62 640

info@pilisautouveg.hu

Hétfő-csütörtök: 8:00-16:30 Péntek: 8:00-15:00

Hétfő-csütörtök 8:00-16:30 Péntek: 8:00-15:00
1044. Budapest, Garam u. 3.

Híres balesetek, amelyeket egy szélvédő megmentett volna (vagy épp nem)

Híres balesetek, amelyeket egy szélvédő megmentett volna (vagy épp nem)

Az autósport története tele van olyan pillanatokkal, ahol egy apró alkatrész – mint például egy szélvédő vagy egy fejvédelmi rendszer – szó szerint életet menthetett volna. A versenyautók nyitott pilótafülkéje évtizedeken át kockázatos helyzeteket eredményezett, és több tragikus vagy majdnem tragikus baleset mutatta meg, mennyire fontos a fej védelme nagy sebességnél.

Az egyik legismertebb eset Felipe Massa 2009-es magyarországi balesete, amikor egy 800 grammos rugó találta el a sisakját közel 200 km/h-s tempónál. A sisak ugyan felfogta az ütés egy részét, de a versenyző súlyos koponyasérülést szenvedett. A szakértők szerint egy zárt kabin vagy akár egy kis szélvédő is csökkenthette volna az ütközés erejét, és megakadályozhatta volna a komoly sérülést.

Más jellegű, de ugyanilyen súlyos baleset volt Romain Grosjean 2020-as bahreini incidense, ahol az autó kettétört és kigyulladt. Bár itt a tűz jelentette a legnagyobb veszélyt, a pilóta fejvédelmét a HALO nevű rendszer biztosította – ami lényegében átvette a szélvédő szerepét és megakadályozta, hogy a korlát behatoljon a pilótafülkébe.

A szélvédő hiánya az IndyCar történetében is több tragédiához vezetett. Justin Wilson 2015-ös balesete talán a legismertebb: egy másik autóról lerepülő orrkúp találta el a sisakját nagy sebességnél, ami halálos sérülést okozott. Ez az eset volt az egyik utolsó lökés, amely után az IndyCar bevezette az Aeroscreen nevű erősített, zárt szélvédőt. Azóta több olyan baleset is történt, ahol az Aeroscreen bizonyított – például megakadályozta, hogy egy kerék vagy törmelék eltalálja a pilóta fejét.

Ezek a balesetek jól mutatják, hogy egy átlátszó, de nagy szilárdságú védőelem milyen óriási különbséget jelenthet nyílt versenyautók esetén. A modern technológiák egyre inkább képesek megakadályozni a múlt tragédiáit – és a jövő autósportja így nemcsak gyorsabb, hanem biztonságosabb is lehet.

Spread the love