Június végén egy Airbus A320, OE-LBM „Arlberg” lajstromjelű gép szállt le a schwechati repülőtéren, miután a pilótafülke ablakait és a gép orrát teljesen szétverte egy jégeső. Ez az esemény felkeltette nem csak a média figyelmét de felrázta a szakmát is, hogy történhet ilyen meg napjainkban?
A jégeső komoly károkat okozott a gépben, és rávilágított a repülésbiztonság fontosságára. Azt hogy a gép miért nem kerülte meg a zivatarcellát, nem csak a légitársaság vizsgálja, hanem a szövetségi hivatal is.
Az eset egy közepes méretű utasszállító repülőgéppel történt. A gép 173 utassal a fedélzetén körülbelül 6000 méteres magasságban, a stájerországi Hartberg közelében repült bele a jégesőbe. A pilóták vakon repültek az összetört szélvédő miatt, ezért vészhelyzetet jelentettek. A repülőgép a végén biztonságban leszállt és szerencsére senki sem sérült meg.
Az időjárás-előrejelzések enyhe viharokat jeleztek, de a gép indulása előtt nem számítottak jelentős veszélyekre. Azonban a repülési útvonal mentén a légköri viszonyok gyorsan megváltoztak és a repülőgép egy heves jégeső zónájába került. A baleset körülményeit az Állambiztonsági Nyomozó Testület (SUB) is vizsgálja, ami valószínűleg azokra több kérdésre is választ fog adni. Felröppent hírek szerint a repülés parancsnoka közvetlenül a jégesőbe tartó repülés előtt nem tartózkodott a gép pilótafülkében.
A Jégeső hatása a repülőgép szélvédőjére
A jégeső szemcséi, amelyek elérhetik akár a dió nagyságát is, nagy sebességgel ütköztek a repülőgép szélvédőjének. Ezek súlyos károkat okozhat, még a speciálisan megerősített repülőgép szélvédők esetében is. A szélvédők több rétegből állnak, beleértve a polikarbonátot és az üveget, melyeket különleges ragasztóanyagok tartanak össze, hogy ellenálljanak a légköri nyomáskülönbségeknek és a mechanikai behatásoknak.
Az eset során a szélvédő külső rétegei megrepedtek, de szerencsére a belső rétegek épségben maradtak, ami lehetővé tette hogy a pilóták folytathassák a repülést. A repedések azonban komoly látási nehézséget jelentettek, különösen a leszállás előkészítésekor.
Sikeres leszállás
A pilóták azonnal értesítették a légi forgalom irányítását a helyzetről, és vészhelyzeti protokollokat léptettek életbe. A repülőgép navigációs rendszereire és a földi irányítók segítségére támaszkodva sikerült biztonságosan megközelíteniük a legközelebbi repülőteret. A tapasztalt pilóták higgadtságának és tapasztalatának köszönhetően a repülőgép végül biztonságosan leszállt, és az utasok sértetlenül elhagyták a gépet.
Tanulságok és Jövőbeli Intézkedések
Ez az eset rávilágított a repülőgép szélvédők tervezésének és karbantartásának fontosságára. Bár a jelenlegi technológia már rendkívül fejlett, az ilyen események azt mutatják hogy mindig van lehetőség a további fejlesztésekre és az innovációra. A repülőgépgyártók és a légitársaságok számára elsődleges cél, hogy a jövőben még ellenállóbb és biztonságosabb szélvédőket fejlesszenek ki. Emellett az időjárás-előrejelzési rendszerek és a repülési útvonalak tervezése is kulcsfontosságú szerepet játszanak.