1044. Budapest, Garam u. 3.

Tel: +36 30 22 32 302 +36 30 96 86 518 +36 20 23 62 640

info@pilisautouveg.hu

Hétfő-csütörtök: 8:00-16:30 Péntek: 8:00-15:00

Hétfő-csütörtök 8:00-16:30 Péntek: 8:00-15:00
1044. Budapest, Garam u. 3.

Miért nincs szélvédő a Forma-1-es autókba, avagy miért nem zárt az F1-es autók pilótafülkéje?

Miért nincs szélvédő a Forma-1-es autókba, avagy miért nem zárt az F1-es autók pilótafülkéje?

A 2018-as szezontól kezdődően a Forma-1-es autókon kötelezővé tették a glória használatát. Bár akkoriban a döntés éles vitákat váltott
ki a rajongók körében és sokan szívből gyülölték a beveztését. Az azóta eltelt időszakban bebizonyosodott, hogy nagyon jó döntés volt,
ha nem a legjobb, amit az F1 vezetői valaha is meghoztak.
Az idei szezonban Csou Kuan-jü, az Alfa Romeo kínai versenyzője szenvedett óriási balesetet. Csou Alfa Romeója többszáz méteren keresztül csúszott fejtetőn az első kanyar bukóterébe, majd átesett a gumifalon is, és a nézőket védő fémkerítésnek csapódott. A korábbi évekből, pedig elég csak Charles Leclerc 2018-as Belga Nagydíjon, Romain Grosjean 2020-as Bahreini Nagydíjon vagy Lewis Hamilton a 2021-es Olasz Nagydíjon elszenvedett balesetére gondolni.

A glórián kívül, milyen más alternatívák is lettek volna?

A glória nem egy egyik napról a másikra meghozott döntés eredményeként került fel az kocsikra. A pilótafülkék védelme már régóta foglalkoztatta, mind a Forma-1 vezetőit, mind az autókat tervező mérnököket.
Felipe Massa 2009-ben elszenvedett súlyos balesete után, ahol egy alkatrész beszakította Massa bukósisakját és súlyos, életveszélyes sérülést szenvedett, a FIA úgy határoztt megvizsgálja a zárt pilótafülke bevezetésének lehetőségét. 2011-ben egy polikarbonát szélvédőt teszteltek, ami megóvta ugyan a pilótát a sérüléstől, de jelentősen megrongálódott.
Hasonló teszteket hajtottak végre, más megoldásokkal is kisérleteztek. Már ekkor teszteltek egy a mostani glória elődjének tekinthető bukókeretet, de akkoriban azt a munkacsoport tagjai túlságosan csúnyának itélték és elvetették a használatát.
De térjünk vissza a szélvédőhöz. 2016-ban a Red Bull is kifejlesztett egy szélvédőszerű megoldást, az újítás azonban nem ment át a nemzetközi szövetség rostáján. Ez azonban nem annak tudható be, hogy nem lett volna elég biztonságos. Sőt, 2020-tól már az IndyCar és a Red Bull együttműködésének köszönhetően az amerikai open-wheel széria versenyzői ezt a szélvédőt használják a futamok során. Ez a megoldás egyfajta hibridnek tekinthető, ugyanis a vastag, átlátszó polikarbonát szélvédő mögött egy erős, titánból készült glória található.

Az IndyCar esetén egy nagy problémát is meg kellett oldania a mérnököknek, mégpedig a versenyzők megfelelő hűtését. Némi módosítás után, azonban ezt a problémát is sikerült megoldani.
Vajon a Forma-1-ben is megjelenik Aeroscreen? Amennyiben az adatok azt mutatják, a szélvédő nagyobb védelmet nyújt, jó esély van rá, hogy igen.

Spread the love