A 2018-as szezontól kezdődően a Forma-1-es autókon kötelezővé tették a glória használatát. Bár akkoriban a döntés éles vitákat váltott
ki a rajongók körében és sokan szívből gyülölték a beveztését. Az azóta eltelt időszakban bebizonyosodott, hogy nagyon jó döntés volt,
ha nem a legjobb, amit az F1 vezetői valaha is meghoztak.
Az idei szezonban Csou Kuan-jü, az Alfa Romeo kínai versenyzője szenvedett óriási balesetet. Csou Alfa Romeója többszáz méteren keresztül csúszott fejtetőn az első kanyar bukóterébe, majd átesett a gumifalon is, és a nézőket védő fémkerítésnek csapódott. A korábbi évekből, pedig elég csak Charles Leclerc 2018-as Belga Nagydíjon, Romain Grosjean 2020-as Bahreini Nagydíjon vagy Lewis Hamilton a 2021-es Olasz Nagydíjon elszenvedett balesetére gondolni.
A glórián kívül, milyen más alternatívák is lettek volna?
A glória nem egy egyik napról a másikra meghozott döntés eredményeként került fel az kocsikra. A pilótafülkék védelme már régóta foglalkoztatta, mind a Forma-1 vezetőit, mind az autókat tervező mérnököket.
Felipe Massa 2009-ben elszenvedett súlyos balesete után, ahol egy alkatrész beszakította Massa bukósisakját és súlyos, életveszélyes sérülést szenvedett, a FIA úgy határoztt megvizsgálja a zárt pilótafülke bevezetésének lehetőségét. 2011-ben egy polikarbonát szélvédőt teszteltek, ami megóvta ugyan a pilótát a sérüléstől, de jelentősen megrongálódott.
Hasonló teszteket hajtottak végre, más megoldásokkal is kisérleteztek. Már ekkor teszteltek egy a mostani glória elődjének tekinthető bukókeretet, de akkoriban azt a munkacsoport tagjai túlságosan csúnyának itélték és elvetették a használatát.
De térjünk vissza a szélvédőhöz. 2016-ban a Red Bull is kifejlesztett egy szélvédőszerű megoldást, az újítás azonban nem ment át a nemzetközi szövetség rostáján. Ez azonban nem annak tudható be, hogy nem lett volna elég biztonságos. Sőt, 2020-tól már az IndyCar és a Red Bull együttműködésének köszönhetően az amerikai open-wheel széria versenyzői ezt a szélvédőt használják a futamok során. Ez a megoldás egyfajta hibridnek tekinthető, ugyanis a vastag, átlátszó polikarbonát szélvédő mögött egy erős, titánból készült glória található.
Az IndyCar esetén egy nagy problémát is meg kellett oldania a mérnököknek, mégpedig a versenyzők megfelelő hűtését. Némi módosítás után, azonban ezt a problémát is sikerült megoldani.
Vajon a Forma-1-ben is megjelenik Aeroscreen? Amennyiben az adatok azt mutatják, a szélvédő nagyobb védelmet nyújt, jó esély van rá, hogy igen.